zaterdag 20 mei 2017

Zon

De zon schijnt. Wat is het warm! Papa vult het kleine badje in de tuin. Met de tuinslang. ‘Kom hier maar lekker afkoelen,’ zegt Papa tegen Job en Jelle. ‘Jippie!’ juichen de broertje. En ze rennen naar het badje. ‘Ho ho! Even wachten,’ roept mama. ‘Eerst nog insmeren!’ Mama zwaait met de tube zonnebrandcrème. ‘Ik wil niet ingesmeerd worden,’ zegt Job. ‘Daar word ik zo plakkerig van.’

‘Als je je niet insmeert dan verbrand je huid’ zegt mama, ‘Dan ben je helemaal rood en dat doet pijn.’  Ai! Dat wil Job ook niet. ‘Dan toch maar plakkerig,’ zucht Job. En hij loopt naar mama om zich in te smeren. Job smeert de zonnebrandcrème op zijn armen. En mama smeert de benen van Job goed in. ‘Mag ik nu het water in?’ vraagt Job. ‘Eerst je gezicht nog insmeren!’ antwoordt mama.

Met de zonnebrandcrème zet mama een witte stip op Job zijn neus. En dan stippen op zijn wangen, kin en voorhoofd. Dat ziet er grappig uit! Job lijkt wel een clowntje. Mama lacht: ‘Kijk maar eens in de spiegel.’ Job loopt naar de spiegel. ‘O nee! Wat heb je gedaan!’ roept Job van schrik. ‘Ik heb een clowntje gemaakt,’ antwoordt mama. ‘Grappig toch?’  Maar Job is niet geschrokken van de witte stippen op zijn gezicht. Job is geschrokken van Jelle. Jelle staat voor de spiegel. Wat heeft hij nou toch gedaan?

‘Ik ben ingesmeerd!’ zegt Jelle. En trots laat Jelle zijn witte armen en benen zien. Hij zit helemaal onder de dikke klodders zalf. ‘Mama! Jelle is een ijsbeer geworden,’ roept Job. Mama komt snel kijken. ‘Oh Jelle, wat heb jij je goed ingesmeerd,’ zegt mama. ‘Maar dat is toch geen zonnebrandcrème.’ Jelle kijkt beteuterd naar het potje zalf. Jelle heeft zich niet ingesmeerd met zonnebrandcrème.  Nee, Jelle zit helemaal onder de zalf voor zachte billetjes.

‘Haha, Jelle is een ijsbeer van billenzalf,’ lacht Job. ‘Grappig toch?’ Mama zucht: ‘Ja, heel erg grappig. Maar ik neem Jelle nu mee om schoon te poetsen.’ Jelle kijkt verdrietig en vraagt: ‘Mag ik niet in het badje?’ ‘Het is buiten veel te warm voor een ijsbeer,’ lacht Job. ‘Ik ben geen ijsbeer,’ zegt Jelle boos. ‘Ik ben Jelle! En ik wil zwemmen.’

Mama heeft een idee. ‘Komen jullie maar mee naar buiten,’ zegt mama. In de tuin draait papa de kraan van de tuinslang net dicht. ‘Zet de kraan maar weer aan,’ zegt mama. ‘Want deze ijsbeer moet afgespoeld worden.’ Papa draait de kraan open en er komt een straal koud water uit de tuinslang.  ‘Kom maar hier met die ijsbeer,’ zegt papa. IJsbeer Jelle rent onder de waterstraal door en gilt van plezier. IJsberen zijn dol op koud water.

Clowntje Job wil ook wel nat worden. Hij springt met gekke sprongen door de waterstraal heen. Een ijsbeer en een clowntje  onder de waterstraal, dat is toch grappig?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten